FANDOM

Żaltis Edytuj

Żaltis czyli po słowiańsku zaskroniec to ogromny żmij zamieszkujący dno jeziora Szurpiły. Był dosyć dziwnym

Żaltis

przedstawicielem tego gatunku jako iż ani nie ział ogniem ani nie latał. Żył po prostu w swoim podwodnym pałacu pławiąc się w bogactwach. Pewnego dnia nad jego jeziorem przechodziła Egle, córka księcia litewskiego. Idąc podśpiewywała sobie tak pięknie że nawet śpiący na dnie jeziora Żaltis usłyszał to i momentalnie zapałał miłością do księżniczki. Czym prędzej wynurzył się z jeziora i oświadczył się jej. Ta wzruszona jego miłością zgodziła się i niedługo później wzięli ślub i zamieszkali w podwodnym pałacu potwora. Po wielu latach kiedy Egle i Żaltis mieli już dwóch synów i córkę, Egle postanowiła wrócić na lad i pokazać ojcu jego wnuki. Żaltis zgodził się aczkolwiek niechętnie. Powiedział jej że gdy zapragnie wrócić ma trzy razy zawołać jego imię nad tafla jeziora i przykazał jej aby nikomu innemu o tym nie mówiła.Okazało się że jej ojciec już nie żyje a jego majątek odziedziczyli trzej bracia Egle. Niestety nie akceptowali oni potwora jako męża Egle i uznali ze zapewne zarzucił one na nią jakiś urok i postanowili go zabić. Ale najpierw musieli dowiedzieć się o nim czegoś więcej. tyle że Egle nie chciała im nic wyjawić. Dlatego tez pod pretekstem wyjścia na polowanie zabrali ze sobą najstarszego z pół żmijów i pod groźbą chłosty starali się wydusić z niego jak najwięcej o ojcu chłopca. Ten nic im nie powiedział Z drugim bratem było tak samo. Ale kiedy wzięli w obroty córkę Egle, dziewczynka wyjawiła im jak wezwać ojca. Ci uzbrojeni w srebrne siekiery udali się nad brzeg jeziora i wywołali stwora aby następnie odrąbać mu łeb. Słowiańscy bogowie widzac co się stało z tą rodzina przemienili trzech braci w kamienie, Egle w świerk, jej najstarszego syna w dab, młodszego w jesion a córkę w osikę.